Voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing op alle overeenkomsten aangegaan door SRL LCCM. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geven onze klanten door het enkele feit van de bestelling aan akkoord te gaan met deze voorwaarden en verklaren zij deze te aanvaarden. Deze algemene voorwaarden en hun toepasselijkheid vormen een bepalende voorwaarde voor de toestemming van ons bedrijf. Ze zijn geldig voor elke levering of dienst en voor de gehele duur van onze dienstverlening en hebben voorrang op alle andere voorwaarden van onze klanten of anderen. De eventuele nietigheid van een clausule van deze voorwaarden heeft niet de nietigheid van de overige clausules tot gevolg, die ten aanzien van partijen hun werking blijven behouden.

1. Bestelling

Tenzij onze leveranciers of onderaannemers niet beschikbaar zijn, zijn onze aanbiedingen 30 dagen geldig. Het ondertekenen van een kooporder en/of een offerte en/of een contract brengt de onmiddellijke verplichting tot betaling van een netto aanbetaling van de overeengekomen prijs met zich mee en vormt een definitieve en definitieve bestelling. Deze aanbetaling bedraagt ​​40% bij levering en installatie en 100% bij levering zonder installatie. Bij een bestelling van twee of meer klanten verbinden zij zich ertoe gezamenlijk en ondeelbaar te betalen. Onze prijzen zijn exclusief BTW en het toepasselijke tarief is het tarief dat van kracht is op het moment van facturering. De beschrijving van de goederen of het werk en de prijs vastgelegd op de bestelling zijn authentiek, alles wat niet beschreven is, is niet inbegrepen en zal onderworpen zijn aan facturatie op rekening. In geval van annulering of vermindering van een bestelling zijn onze klanten verplicht ons automatisch en zonder ingebrekestelling te vergoeden voor al haar kosten om de bestelling uit te voeren, voor al het reeds uitgevoerde werk en zich bewust te zijn van het ontbreken van de de gemaakte winst bedraagt ​​50% van het ondernemingsbedrag, exclusief BTW. Het niet betalen van de aanbetaling kan worden beschouwd als een annulering van de bestelling.

2. Plannen, project en schatting

De projecten, studies, bestekken en plannen die wij aan onze klanten toevertrouwen, blijven onze eigendom. Ze moeten als vertrouwelijk worden beschouwd en kunnen niet door onze klanten worden gekopieerd, overgedragen of gebruikt zonder onze schriftelijke toestemming.

3. Deadlines

Wij nemen alle maatregelen om onze leverings- en uitvoeringstermijnen te halen, maar wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor externe leveranciers en onderaannemers. Indien leveringen of werkzaamheden door onze klanten of derden hebben moeten worden onderbroken of uitgesteld, zullen deze pas worden hervat na volledige regularisatie en in ieder geval afhankelijk van onze beschikbaarheid op dat moment, onverminderd ons recht op betaling van een extra aanbetaling van 35% van de overeengekomen nettoprijs in geval van een vertraging van meer dan 30 dagen sinds de beschikbaarheid van de goederen in onze voorraden.

4. Orderafhandeling

4.1 De aandacht van onze klanten wordt in het bijzonder gevestigd op de verschillen in kleur, uiterlijk en textuur die kunnen bestaan ​​tussen de tentoongestelde goederen en de geleverde goederen. Deze verschillen kunnen ook optreden tijdens een eventuele aanvullende bestelling. Ons bedrijf kan geen enkele garantie geven.

4.2 Bij levering via wegtransport vallen de goederen tijdens het transport uitsluitend onder de garantievoorwaarden geregeld in het Goederenverdrag (CMR-verdrag). Intracommunautaire leveringen worden gedefinieerd door de Incoterm DAP, wat inhoudt dat de goederen door de klant op eigen risico worden gelost. Ophaling door klanten in onze productieateliers vindt af fabriek plaats.

4.3 Ons bedrijf wijst elke verantwoordelijkheid af in het geval dat leidingen of bedrading die onvoldoende zichtbaar zijn of niet uitdrukkelijk aangegeven zijn door onze klanten, beschadigd raken tijdens de uitvoering van de werken die het voorwerp uitmaken van de bestelling.

4.4 Tenzij anders overeengekomen tussen onze klanten en ons bedrijf, vinden leveringen plaats op de begane grond en op locaties die per vrachtwagen bereikbaar zijn. De plaatsen waar de goederen, voor zover van toepassing, zullen worden geplaatst, zullen vooraf zijn voorzien van de benodigde apparatuur, alle water-, elektriciteits- en, indien van toepassing, gasaansluitingen. Op dezelfde manier moeten de noodzakelijke openingen voor ventilatie en andere mogelijke voorzieningen (cementeren, afdekken, enz.) zijn aangebracht. Onze opdrachtgevers zorgen ervoor dat de inrichting, aankomsten en openingen voldoen aan de door partijen geaccepteerde plannen. Ons bedrijf zal nooit aansprakelijk zijn voor de gevolgen van het niet naleven van deze bepaling door onze klanten.

5. Levering

5.1 Op het moment van levering van de bestelde goederen zullen onze klanten de nodige maatregelen nemen om een ​​goede bewaring ervan te garanderen vóór plaatsing ervan, in het bijzonder om mogelijke schade en de risico's verbonden aan diefstal te vermijden.

5.2 Het is de verantwoordelijkheid van onze klanten om de goederen bij levering of plaatsing te controleren. Om geldig te zijn, moeten alle klachten direct bij de levering schriftelijk worden ingediend, op de verzend- of leveringsbonnen. Bij het ontbreken van een afleverbon dienen eventuele klachten uiterlijk twee werkdagen na levering of plaatsing te worden gemeld. Klachten over de plaatsing van LCCM-platen moeten in ieder geval worden ingediend zodra de platen zijn geïnstalleerd en uiterlijk voordat de installatie is afgerond. Na deze termijn worden alle goederen geacht conform te zijn en geen zichtbaar gebrek te vertonen en zijn geen klachten meer ontvankelijk, onverminderd het bepaalde in de artikelen 6 en 7.

5.3 De geleverde goederen blijven eigendom van onze onderneming tot hun volledige betaling van de hoofdsom, de rente en eventuele verhogingen, met dien verstande dat alle risico's zonder uitzondering de verantwoordelijkheid van onze klanten blijven, zelfs in geval van overmacht.

6. Ontvangst

6.1 De voorlopige oplevering zal uiterlijk vóór de eerste ingebruikname van het uitgevoerde werk plaatsvinden. Het kan zowel door ons bedrijf als door onze klanten worden aangevraagd en moet binnen acht dagen na het genoemde verzoek worden bewaard. De ontvangst zal het onderwerp zijn van een tegenstrijdig schriftelijk document waarin eventuele in te vullen punten zijn opgenomen.

6.2 Indien in het rapport nog te voltooien punten worden genoemd, vindt definitieve acceptatie plaats na voltooiing van de genoemde punten. Indien het rapport geen in te vullen punt vermeldt, geldt de voorlopige oplevering als definitieve oplevering.

6.3 Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat het eerste gebruik van de uitgevoerde werkzaamheden een stilzwijgende en definitieve aanvaarding zonder voorbehoud van de door onze onderneming uitgevoerde werkzaamheden inhoudt.

6.4 Ontvangst houdt de definitieve aanvaarding in van alle mogelijke zichtbare gebreken en/of non-conformiteiten.

7. Garantie voor verborgen gebreken

7.1 Alle werken en goederen zijn gegarandeerd tegen verborgen gebreken gedurende de wettelijke termijn vanaf de datum van definitieve ontvangst. Klachten worden slechts in behandeling genomen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij per aangetekende brief worden gemeld binnen de twee maanden na ontdekking van het gebrek.

7.2 Onze klanten zijn verplicht de nodige tijd te gunnen om het gebrek te verhelpen. Ons bedrijf heeft de keuze om defecte goederen en werkzaamheden te vervangen of te repareren, tenzij ons bedrijf van mening is dat het niet verantwoordelijk is voor het gemelde defect. In dit geval zal ons bedrijf onze klanten schriftelijk informeren.

7.3 Indien ons bedrijf de defecte goederen en werkzaamheden niet binnen een redelijke termijn kan vervangen of repareren, zal ons bedrijf onze klanten hiervan schriftelijk op de hoogte stellen. In dit geval kan onze onderneming slechts aansprakelijk zijn voor een schadevergoeding die beperkt is tot de prijs die onze klanten voor de gebrekkige goederen of werken hebben betaald, met uitsluiting van elke andere schadevergoeding.

7.4 De garantie kan niet worden ingeroepen wanneer onze klanten oneigenlijk gebruik hebben gemaakt van de geleverde goederen of de uitgevoerde werkzaamheden, de uitgevoerde werkzaamheden eenzijdig hebben gewijzigd of een derde hebben ingeschakeld, evenals wanneer de uitgevoerde werkzaamheden schade hebben geleden als gevolg van veroudering of wijzigingen in de structuur van gebouwen.

8. Betaling

Facturen zijn contant betaalbaar, tenzij anders overeengekomen. Bij gefaseerd werken vindt de betaling als volgt plaats: 40% bij opdracht; en het saldo bij levering en installatie van benodigdheden. Elke factuur die op de vervaldag onbetaald blijft, brengt automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling een rente van 12% per jaar met zich mee, tot aan de volledige betaling. Bovendien wordt het bedrag van de factuur automatisch en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10%, met een minimum van 250 EUR. Elke vertraging in de betaling, en in het bijzonder in het voorschot dat op de bestelling moet worden betaald, geeft ons bedrijf het recht om, bij gebreke van een regularisatie binnen de in de ingebrekestelling vermelde termijn, de geleverde goederen terug te nemen en de uitvoering van de werken op te schorten. , alle kosten en compensaties die voortvloeien uit deze opschorting zijn de verantwoordelijkheid van onze klanten. Het ontbreken van een regularisatie binnen de 30 dagen na het versturen van een ingebrekestelling geeft ons bedrijf de bevoegdheid om de bestelling als beëindigd te beschouwen vanwege de fouten en klachten van onze klanten.

9. Resolutie

In geval van ontbinding door een van de partijen en/of oplossing ten koste van een van de partijen, komen partijen overeen dat de door de andere partij geleden schade gelijk is aan de som van 50% van het bedrag van de bestelling, exclusief BTW, te verhogen over de prijs van de reeds uitgevoerde werkzaamheden en de reeds bestelde goederen.

10. Toepasselijk recht en geschillen

Enkel het Belgische recht is van toepassing. Overeenkomstig artikel 624, 2° van het Gerechtelijk Wetboek valt elk geschil tussen onze klanten en ons bedrijf onder de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Namen.